Sinds Augustus 2018 ben ik begonnen met een dieet waar ik op zich mooie resultaten mee behaald heb. So far… Rond Januari kwam ik in een volgende fase van m’n dieet terecht waar ik duidelijk merkte dat we op een plateau aangekomen waren. De kilogrammen werden grammen en ik moest wat extra gaan doen om van dat plateau terug naar beneden te gaan ik besliste toen om opnieuw naar de fitness te gaan. Het was lang geleden dat ik überhaupt nog iets van sport had gedaan dus het was zo goed als opnieuw beginnen. Vanwege de blessure die me vorig jaar niet naar de 10 Miles heeft kunnen laten gaan was het ook niet mogelijk om gewoon opnieuw te beginnen lopen en op deze manier de neerwaartse trend in te zetten. Dat in acht genomen besloot ik om meer op m’n spieren te gaan werken zo m’n lichaam er beter te laten uitzien.

Personal Trainer

Nu kon ik destijds wel een app vinden ergens on-line om te gaan lopen. Deze bestaan ook zeker om op je spieren te beginnen trainen. Maar de kans dat je als absolute “noob” oefeningen verkeerd doet en hier onherroepelijk opnieuw in een blessure debacle terecht zou komen is mijn inziens hoog. Dus ik ging op zoek naar iemand om me te helpen. Nu heb ik ooit al wel eens met trainers in een fitness gewerkt maar meestal zijn dat drillserganten die zelf niet heel veel doen buiten een babbeltje maken om sympathiek over te komen. Ik wou iets anders. Ik wou iets persoonlijker. Iemand die echt samen met mij ging trainen én me goed kan begeleiden wanneer ik iets fout zou doen. Uiteraard wou ik geen drillsergant die in m’n oor roept dat ik maar eens wat fitter moet worden. Ik wou iemand waarmee ik op dezelfde golflengte zit en waarmee het gewoon leuk is om te trainen.

Zo gezegd zo gedaan! Ik ging dus voor een personal trainer en dat in basic fit. Ik had hier al een abonnement lopen en was dus de meest logische keuze om binnen die club te gaan zoeken.

Zo gezocht – Zo gevonden!

De zoektocht was al snel klaar. In mijn club waren er destijds 3 trainers. Ik las hun bio’s en ik kwam al snel uit bij iemand waarvan ik dacht – “Dat moet wel lukken”. Lieselot De Kegel zou mij op weg helpen naar een beter “bestaan”.

Ik stuurde een e-mail en maakte een afspraak. We deden eerst een test om m’n basis vast te stellen. Eens dat was gebeurd gingen we rond de tafel zitten om te kijken hoe dit praktisch en financieel in zijn werk gaat. Uitkomst van dit gesprek is redelijk simpel. 60 euro per week en daarvoor ging ik 60 minuten training krijgen samen met de trainer. Kreeg ik toegang tot een app waar zij nog een paar trainingen ging inzetten per week die ik dan in de fitness of thuis kon doen. We gingen een engagement aan van 12 weken! Tot April ging ik wekelijks trainen met haar en hopelijk opnieuw de smaak te pakken krijgen om te sporten.

Door m’n vraag om meer op spieren te gaan trainen begonnen we in de eerstvolgende sessie op een aantal toestellen gevolgd door functionele training oftewel, planken, wall squats, superman,… . De eerste keer dat je deze doet voel je spieren waar je het bestaan van wist maar die ik dagdagelijks niet gebruik. We gingen door en evolueerde in moeilijkheidsgraad. Er kwam meer materiaal aan te pas van dumbells, kettlebels, medicine bal, steps en ga zo maar door. Hoe langer je de reeks doet hoe uitdagender de oefeningen worden maar ook hoe leuker ik deze begon te vinden.

Mijn ervaringen met personal coaching en specifiek met Lieselot zijn super positief. Je hebt iemand met een vingertje die af en toe kijft als het niet zo goed is maar ook iemand die je een duim geeft als het wel volgens plan loopt. Ook iemand die je helpt en kan motiveren wanneer het wat lastiger is tijdens een oefening. Maar ook iemand die je eens een “whatsapp” stuurt als het even geleden is dat ze iets van je gehoord heeft. De boodschap is dan uiteraard “hoe zit het, vriend?” Maar op een goeie manier en niet als een drillsergant. Dat is exact wat ik wou bereiken. Het is zelf zo positief dat we onze samenwerking verder verlengen voor nog eens 12 weken. Ondertussen ga ik zelf op zoek naar een doel waar ik samen met haar naar kan gaan werken en zo verder door te zetten waar ik aan begonnen ben.

Meten is weten

Nu wat bracht deze 3 maal per week trainen gedurende 12 weken eigenlijk op? Ging m’n gewicht van die plateau opnieuw naar beneden? Ging de spiermassa naar boven én ging de vetmassa verder naar beneden? Ik dacht – Ik gooi het even in een plaatje voor jullie.

Om te starten doen we het maar met de hele persoon en dus m’n gewicht. Ik heb de absolute getallen weg gehaald omdat deze er niet toe doen en er een trend moet gezien worden. Maar voor de geïnteresseerden onder jullie dit is een verschil van om en bij de 1.5 kg over 12 weken met een dipje vanwege stevig ziek te zijn. Deze dip ga je nog terug zien in de andere grafieken. De trend is duidelijk naar beneden en dat stemt met gelukkig. Het mocht nog wat harder gaan maar dat was niet het doel op zich. Het had leuk geweest had het harder gegaan maar dat blijkt lastig te zijn. Alsook door m’n onregelmatige soms bijna onvoorspelbare agenda is het ook lastig om sommige trend aan te houden en dat zie je ook aan de piekjes.

Maar hoe zit dat nu met die vetmassa?
Goed hoor bedankt om het te vragen :-). Hier zie je de trend wel wat harder naar beneden gaan. Dat klopt zeker! Je ziet een daling van 3.5kg in de grafiek en een paar piekjes vanwege het ziek zijn en links en rechts een uitspatting op culinair vlak. Maar goed, leven als een monnik ga ik ook niet doen dus dit moet kunnen. Zeker als je al heel lang bezig bent met diëten. Zoals gezegd vanaf Augustus ben ik heel fel op m’n voeding beginnen letten.  Deze grafiek geeft alleen maar de laatste 12 weken weer.

Nu kunnen jullie al verwachten dat de spiermassa ook een soortgelijke trend heeft doorgemaakt. Jep jep! Een winst van ongeveer 3kg. We kunnen dus stellen dat m’n gewicht niet dramatisch is gezakt maar dat de samenstelling wel veranderd is. Hier zie je ook wat pieken en dalen maar de trendlijn geeft duidelijk de evolutie aan.

Conclusie

Ik kan hier alleen maar blij mee zijn. De doelstelling was gewicht naar beneden & spiermassa naar boven. Ik had stiekem wel de hoop dat m’n gewicht iets feller ging naar beneden duiken maar dat is dus niet het geval geweest. De trend daarentegen is naar beneden – dat is het allerbelangrijkste. Verder zijn de dingen die je verwacht die in dalende lijn gegaan en de massa waar je specifiek op gaat trainen naar boven. De zin om aan sport te doen is helemaal terug. Je moet jezelf wat aanpassen aan het nieuwe normaal en dat heeft wel zijn tijd nodig gehad. Ik probeer ondertussen elke dag aan beweging te doen. Zij het de oefeningen van Lieselot, zij het wat fietsen op de spinnig fiets thuis. Als ik ergens wat te vroeg ben en ik kan er een klein wandelingetje doen ga ik dat gewoon doen zodat ik m’n beweging per dag gedaan heb.

Ondertussen is het een sport geworden om de “ringen” van de Apple Watch elke dag te sluiten.

  • De blauwe ring zijn de uren die ik heb gestaan – Minimaal 1 minuut per uur staan en dat 12x per dag.
  • De gele ring zijn de trainingsminuten – 30 minuten per dag een oefening doen het zij wandelen, het zij trappen oplopen, het zij functionele training doen, het zij fietsen,… Dat is best een challenge om deze elke dag rond te krijgen maar de laatste maand is me dit bijna elke dag gelukt.
  • De rode ring zijn de actieve kcal die je verbruikt door te bewegen. In mijn geval staan die per dag op 730kcal. Dat is niet heel veel maar om ze te halen moet ik minstens elke dag actief bewegen en de tijd nemen om te sporten. Het is een beetje een “incentive” geworden om er een lange streak van te maken. Elke week dat je alle ringen haalt stelt je Apple Watch voor om je kcal op te drijven en het dus elke week iets lastiger te maken om de ringen te kunnen sluiten en dus op deze manier een nieuwe gewoonte aan te leren.

sdepril

Having fun in the #SDDC als VSAN specialist SE bij VMware | Dad of 2 | #Belgium | Technology | Social Media Addict | @vMusketeers |Opinions Are Mine

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.