Running: Van traagst naar traag

Aan de start van week 5 (van de 17) dacht ik dat het nog wel eens tijd was geworden voor een klein verslagje. Hoe ik eraan ben begonnen en hoe het nu staat. Ik had nooit eerder in zones gelopen. Altijd gewoon minuten lopen aan een tempo dat je dat aantal minuten kan volhouden. Of een ik-doe-maar-wat loopje. Dat werd heel anders zo'n 4 weken terug. M'n schema bestond uit 3 fases – Duur – uitbreiding uithoudingsvermogen – wedstrijdspecifieke voorbereiding. In totaal dus 17 weken loopplezier voor de kiezen. Ik ben er met goesting aan begonnen. Er stonden 3 trainingen gepland per week waarvan ik er 1 optioneel kon afleggen.

Ik had de pech van meteen na week 2 wat last te hebben met het scheenbeen. Inmiddels heel veel rust ingepland maar niet gestopt met lopen of trainen. De "pijn" gaat elke keer weer een heel stuk beter zolang het niet slechter wordt ga ik gewoon op dit tempo door.

Laat ons eens starten bij week 1. Ik kreeg meteen een zone 1 loop voor de schoenen geschoven. Deze loop moest afgewerkt worden in een atypische snelheid. Echt heel erg traag voor m'n doen. Maar alles om op het eind beter te worden. Zo gepland zo gelopen. Op het eind van deze sessie had ik een gemiddelde van 7,5km/u over 10km. Ik werd bijna zot! Als ik tijdens de loop al zag dat ik 4km niet kon lopen op een half uur begon er stilaan wat door te druppelen dat dit wel eens een hele lange loop ging worden. 1u25 minuten voor 10 km. Nog nooit zo traag gelopen over deze afstand. Maar goed… ik had het gelopen volgens de regels van de kunst.

Nadien werden er zone 2/zone 1 en interval loopjes ingepland. In totaal voor altijd ongeveer 10 á 15 km op weekbasis.

Af en toe krijg je eens een ijkpunt in het programma. In zone 1 loop ik vandaag een volle minuut en een handvol seconden sneller dan bij m'n eerste loop in die zone. De coach had dit ook wel aangegeven. Maar seeing is believing. Ik denk dat ik hiermee het nut van traag lopen binnen een bepaalde zone echt uit eerste hand heb gezien.

Deze week is een verlofweek. De eerste keer dat het toch ook wel een zwaardere trainingsweek zal worden. Er staat een pittige planning op de rails. Ik zag zonet nog afstanden van 10/15 en 8 kilometer op het programma staan. Voor het eerst in 4 weken ga ik nog eens een langere afstand afhaspelen. Ik ben zeer benieuwd naar de zone 1 op die afstand. Ik kan deze zone ondertussen vrij goed houden tijdens een 6 tot 10 kilometer loop. Dat is nog eens een slok erboven op. Ik denk dat het de eerste 8 km vrij makkelijk zal gaan. Nadien ga ik m'n hartslag toch wel zien stijgen én de tijd per km zal waarschijnlijk recht evenredig stijgen anders zal ik de zone lastig kunnen behouden. Ik heb wat raad gevraagd aan de coach voor wat extra tips om die 15k toch vlot te lopen. Eigenlijk kijk ik ernaar uit maar tegelijk ook met een klein vreesje dat ik er toch weer een een heleboel extra minuten ga op verspelen eens we boven de 10kilometer zitten. Ach we zullen het wel zien. Gewoon ondergaan vrees ik 😁. Maar tot nu toe gaat het programma mij vlotjes af. Ben eigenlijk stiekem fan aan het worden van het spelen met de hartslagzones. Een volgend verslag mogen jullie zeker verwachten na de 15k. Er is ook nog wat extra Running gear in de schuif geland dus daar hebben jullie ook nog een schrijfsel tegoed.

En u, mijn gewaardeerde lezer. Bent u al uit u luie zetel geraakt?

2 thoughts on “Running: Van traagst naar traag

  1. Hihi, kei-leuk om te lezen! Ben eigenlijk wel benieuwd met welk programma je aan het lopen bent. Met een doel voor ogen? (Wil je bv. een marathon lopen?) Of ben je omwille van gezondheid (het idee dat we algemeen wat meer moeten bewegen) beginnen lopen? Als lezer kan ik je alvast wel meegeven dat ik op dit moment met een glaasje rosΓ© in Zuid-Frankrijk zit en dus nog niet uit m’n luie zetel ben geraakt. πŸ˜‰ Ruben (mijn zoon van 8 jaar zit naast mij – jaja, wat later op, want het is vakantie) vraagt me wat ‘conditie’ betekent en ik moet met schaamte vertellen dat het alvast iets is waarvan zijn papa het leeuwendeel kreeg en ik op het einde van de rij stond. Hij biedt spontaan aan om met mij te gaan lopen om te zorgen voor mijn conditie… dat is dan waarschijnlijk waarom je kinderen hebt. πŸ˜‰
    Dus als je tips hebt, zijn die welkom! En anders kijk ik alvast uit naar een volgende blog. πŸ˜‰

    In case you missed it… De Bron was een gezamenlijk verleden πŸ˜‰

    1. Hi Sara! Cool te zien dat je m’n blog gelezen hebt. Ik zag je naam en de euro viel meteen… blijven lezen zou ik zo zeggen 😁.

      Er staat al heel wat op m’n blog over de doelen en m’n programma. Ik ben beginnen lopen met een couch potato naar 10k app. Nadien heb ik zelf verder gelopen naar 21k maar zonder enige echte begeleiding. Het doel nu is om 21k in 2u te lopen. Heb besloten om dat iets of wat beter aan te pakken via een lactaattest en aangepast programma. Hieronder nog wat lesmateriaal 😁.

      Het verhaal van de lactaattest – lezen van onder naar boven is een goed plan πŸ˜‰ – http://www.stijnsthoughts.be/?s=Lactaattest

      De allereerste blog rond mijn lopen- http://www.stijnsthoughts.be/2016/10/29/fitness-een-nieuw-begin/

      Als je zoekt op Running of lopen kom je heel wat tegen of gewoon eens door m’n blog scrollen dan kom je the good, the bad and the ugly tegen 😁. Veel leesplezier Γ©n nog veel genot van dat rosΓ©’tje. Oh ja doe Michael (was toch je man z’n naam hΓ©??) de groeten…

Leave a Reply