Geprikt loopje

Ik schreef vorige week al dat er een lactaattest op het programma stond. Gisteren was dus de dag dat ik de test ging doen. 

Maar laat ons eens beginnen met het begin. Een lactaattest wat is dat eigenlijk? Heel kort door de bocht zal het resultaat zijn dat men het omslagpunt kan bepalen waarop je lichaam niet genoeg energie meer kan halen uit de aërobe energieflow versus de inspanning dat je aan het leveren bent.

Na dit omslagpunt begin je te verzuren. Deze verzuring zorgt ervoor dat de energievoorraad met zekerheid leegloopt. Het is dus een kwestie om zolang mogelijk ervoor te zorgen dat je kan blijven putten uit de voorraad die je lichaam heeft of de snelheid waarop het nog in staat is de voorraad “aan te vullen”. In een notendop is dit wat de lactaattest voor je doet. 

Dat gezegd zijnde heb ik hieronder de praktijk nog even neergeschreven…

Samen met 6 andere enthousiastelingen hadden we afspraak met Bart Raes van smart-sport. We spraken af in de Blaarmeersen in Gent. Na een korte uitleg van Bart mochten we stilaan aan de slag. De eerste 3 rondjes heel rustig lopen op een tempo wat je bij wijze van uren zou kunnen volhouden. Eens de 3 rondjes te hebben afgehaspeld liep ik terug naar de auto waar ik feedback moest geven over mijn eerste 3 rondjes. Een prik in m’n vinger met een naaldje dat we kennen van mensen die moeten prikken voor hun diabetes te controleren. Druppeltje bloed op een strip. Dit gaf Bart een cijfer dat hij nauw gezet bijhield op een papier per loper.

Boodschap was dat ik nu 3 rondjes mocht gaan lopen tussen de 150 en 155. Eens deze afgewerkt opnieuw zelfde procedure prikje – bloed – cijfertje – nieuwe hartslagzone. Ik kreeg nog 2 x 3 rondes te verwerken met hartslagzones 160-165 en 170-175. Daarna mocht ik nog maximaal 1 ronde lopen. Het grote verschil was dat ik bij dat rondje alles moest geven. Met andere woorden smijt u is tot je er dubbelgeplooid van binnenloopt. Die laatste is om een idee te krijgen van de maximaal te halen hartslag. 189 bleek in mijn geval. Opnieuw prik in de vinger en meteen een rondje feedback. “Das goe verzuurd, Stijn” deze conclusie kwam nadat Bart het cijfertje had afgelezen. Eerste feedback is dat ik vooral trager moest gaan lopen zodat ik dit langer kan uithouden… Een echt programma krijg ik binnen een week in de mailbox. Doelstelling is 21km op 2u tijd. Met 2 tot 3 trainingen per week. Wanneer ik dat haal maakt me op zich niet heel veel uit… dat zal moeten blijken uit het programma! Eens ik het heb hou ik jullie uiteraard op de hoogte!

Leave a Reply