Running: Lactaattest

Ik probeer altijd vooruit te denken qua doelen. Op heel lange termijn heb ik een idee waar ik naartoe zou willen gaan met het sporten. Maar daar zijn we absoluut nog niet. Tijd dus voor tussendoelen. 

Mijn definitie van een tussendoel is een doel dat kan gehaald worden binnen de paar maand. Ik ben zo gestart om 10k te lopen. Ben onderweg om dit te halen voor de 21k. 

Dat laatste is ook waar ik verder op wil werken. Doelstelling is om de 21k op 2u te gaan lopen. Dit is iets wat me realistisch lijkt. Ik heb nog geen basistijd voor de 21k maar ik denk dat die tussen de 2u20 en 2u30 zal liggen. In het beste geval moet ik dus 45 seconden per km sneller gaan lopen dan mijn huidig tempo. 

Dat lijkt misschien niet zo heel veel voor de niet-lopers. Maar ik zie dat dit niet simpel zal zijn. Ik loop nu ongeveer 6 minuten 40 op een km als in langere afstanden loop. Bij kortere afstanden zoals 5k loop ik een minuut sneller. Dus het bijna de inspanning van de 5k die ik 2u lang moet volhouden. Wetende dat ik nu echt serieus doorloop bij de 5k én dit verre van 2u kan stretchen zie ik toch alweer een serieuze opbouw die me in staat zal stellen om dit te halen. 

Beginnen bij het begin

Laat ons 2u30 nemen als basistijd. Het enige dat ik zie om mijn doel te halen is 30’minuten teveel. Hoe ik die eraf krijg? Sneller lopen zeker? Maar dat gaat niet zomaar. Daarom wil ik me laten begeleiden door een schema op maat. Ik kwam via de Facebook groep #KOR (Keep On Running) met ene Bart Raes in contact. Ik had al heel wat goeie commentaren gelezen van mensen die bij hem een schema hebben laten opstellen die hun doel dan halen door de hulp van zijn schema. 

Iets wat ik dus ook ga laten doen. Volgende week zaterdag plan ik een lactaattest te laten afnemen. Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte van het schema en de progressie…

2 thoughts on “Running: Lactaattest

Leave a Reply