Running: 10K club

Ik schreef op 19 november over mijn ervaringen om in de 5K club te raken. Ofwel 5km kunnen lopen zonder te stoppen. ik had toen al een 6 dagen mijn eerste 5 kilometer gelopen. Nog geen maand later heb ik er 5km bijgedaan. Het doel was om eind December 10 kilometer te lopen. Maar zondag was het gewoon leuk en bleef ik maar vlotjes verder lopen. 5 toeren van 2km per stuk werden gelopen. Mijn eerste 5 kilometer liep ik bij ons in de buurt dan zijn de meters het juist aangezien de GPS zorgt voor een exacte plaatsbepaling. Snelheid is variabel door hier en daar een kleine glooiing in het landschap. De cijfers na die 5km spraken voor zich… een hartslag van 151SPM en gemiddeld tegen een snelheid van 7.5km/u. Maar ik ben daarvoor niet minder doodgegaan. Hoe fier ik ook was op het moment dat mijn Apple Watch voor de vijfde keer trilde aan mijn pols des te meer had ik echt het gevoel dat dit het beste was dat er op dat moment inzat. Fier maar ook wetende dat er nog een hele weg voor me lag waar ik door moest om beter en sterker én sneller te worden…

Sinds kort voel ik de nood om te gaan lopen. Hoe gek het ook mag klinken. Had je me dit 14 weken terug gezegd dan had ik eens hard gelachen. Maar ik kijk uit naar mijn volgende loopsessies. Na een loopje ben ik niet moe maar ben ik gewoon blij dat ik iets heb gedaan. Je voelt de bakens verzet worden en ik kan haast niet wachten om de bakens te blijven verzetten. Uiteraard allemaal met respect voor mezelf en mijn lichaam. Het heeft geen zin om mezelf over de limiet te pushen.

Over de bakens verzetten gesproken – 2 weken terug deed ik opnieuw een gooi naar een langere afstand. Doel dat vooropgesteld werd was 8km lopen in minder dan een uur. Ik sloeg in mijn opzet en deed er 57 minuten en 42 seconden over om 8km en 130 meter te lopen. Gemiddelde hartslag van 159 SPM aan een gemiddelde snelheid van 8.2km per uur. In de 3 weken tussen mijn 5km en mijn 10km ben ik gewoon blijven doorlopen in mijn programma van 14 weken. Hierin zat heel wat interval training waar de langere duur in hapklare brokken werd gekapt met daartussen een tussenpauze waar ik kon wandelen. De loopstukken verlengen. De wandelstukken verkleinen en verdwijnen na een aantal keer. Dat gezegd zijnde ben ik zondag beginnen lopen met het idee om er 1kilometer bij te doen. Niet te zot als idee, maar het opnieuw hapbaar maken, 1km is niet zo heel veel verder is dan het idee. Na 8km dacht ik “ach kom nog één tourtje en we hebben 10km gelopen en het gaat je nog af”. Zogezegd zo gedaan. Ik ben niet gestorven maar ben zeer voldaan thuis gekomen na mijn loopje.

Afstand? 10.03km – Tijd? 1u11minuten – Hartslag? 163SPM – Tempo? 8.47 km per uur én genoten van mijn loopje bij zonsopgang.
De zon die tussen de bomen steeg, elke ronde opnieuw. Vertrokken met een horizon die alle kleuren had. Gestopt met de zon net boven de bomen in het bos. Prachtig! 

De week voor het lopen van mijn 10K ben ik begonnen met de 10K pacer app. Hierin is het doel op de “pace” oftewel de snelheid te verhogen. Hier wordt lopen met sneller lopen en wandelen afgewisseld. Om het te illustreren heb ik hieronder één loopbeurt neergezet. Een screenshot uit één van mijn programma vanuit de app van Fitness 22. Deze screenshot is uit de app 21k waar ik me soms al eens op blindstaar. Het principe is hetzelfde doorheen alle apps van Fitness 22

Warm Up en Cooldown versnel of vertraag ik progressief van 3 naar 5km/u of omgekeerd. Het groene loop ik aan 8.5km/u, dat lukt niet altijd natuurlijk dus af en toe durf ik ook wel wat te vertragen naar 8km/u. Het donker groene loop ik aan 9.5km tot 11km per uur. Alles hangt er een beetje vanaf hoe goed ik me nog voel. Ik probeer de eerste “snelle” sessies aan 9.5km te lopen. Als ik me bij de voorlaatste nog goed voel durf ik al wel eens zot te doen en aan een bepaalde helling en hogere snelheid te lopen. 5.5% naar boven en 10km/u lopen is een stevige uitdaging. Maar het geeft je wel de mogelijkheid om sneller te beginenen lopen. Want zoals u mogelijks gelezen heeft is mijn volgende doel 10kilometer aan 10km/u lopen. Eén week ver in mijn pacing app moet ik zeggen dat ik het leuker vindt dan te lopen naar de laatste weken van mijn 10K avontuur. Van de drie loopjes per week heb je 2 interval trainingen en één lange training van 1 vol uur. Die kan je dan gebruiken als benchmark om te zien of er al wat meer snelheid inzit. Mijn bedoeling is om de twee interval trainingen op de band af te werken en af en toe eens zot te doen (5.5% enal :-)). Elke week wil ik dan één training buiten lopen en dat moet dan diegene van 1u zijn. Hier moet ik dan lopen op eigen tempo en proberen sneller te doen dan vorige keren. Ik ben ervan overtuigd dat het niet elke week sneller zal zijn maar ik hoop wel progressie te zien na een paar weken. Mijn 10km heb ik op dit moment gelopen in 1u en 11 minuten zoals hierboven al vermeld. Laat dat de basis zijn waarop ik mezelf vanaf nu focus. Eens dat is gelukt ga ik toch een gooi proberen te doen naar de lange afstand van 21 kilometer. Tegen na de zomer van 2017 had ik dit toch wel graag kunnen lopen. Ik denk dat de 10 miles en de 20km van Brussel te snel zullen komen. Mogelijks kan 2018 het jaar van de lange afstand worden. Maar daar zijn we nog niet… belange niet zelfs! Maar dromen mag… Niwaar?

Warmathon

Om toch een beetje te lopen in groepsverband heb ik me ingeschreven voor de Warmathon in Leuven. Rondjes van 2.6km lopen. Ik plan er een drietal te lopen op 22 december van dit jaar. Leuke sfeer én voor 1000 goede doelen!!! Misschien zien we elkaar daar!?

 

 

Leave a Reply