Telenet & de R7000 (Nighthawk)

Vandaag een blogpost voor de netwerk engineer met huis tuin en keuken skills. Ik kocht recent een nieuwe router voor het thuis netwerk wat beter te kunnen servicen. Bij de installatie zette ik de router in “routermodus”. Mijn vorige timecapsule stond ook in routemodus en deed ik gewoon wat ik had na maar dan met een performantere router. Dat gezegd zijnde… Alles werkt en naar behoren. Streamen naar iMac, Netflix kijken en ondertussen nog een cloud back-up draaien lucht prima. Vroeger had ik daar toch wel wat meer last mee.
Er was één jammere bijwerking bij de introductie van de nieuwe router. Alle interactieve services van Telenet gingen opeens niet meer. Ik kreeg foutmeldingen over het fout aangesloten zijn van de digicorder. Dat laatste kon niet aangezien hij wel een IP adres kreeg. Daar bleek tegelijk ook het probleem te zitten. Hij kreeg een IP adres van mijn router en niet van de Telenet router die in mijn berging staat. Naar Telenet toe hing er op mijn netwerk 1 apparaat waar het er in realiteit makkelijk 10 tot 15 zijn.
Nu ja… mijn netwerk staat helemaal opgezet dus ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk dingen doen die zwaar effect hebben op mijn netwerk. Deze ochtend besloot ik toch eens zot te doen en de router aan zich een IP adres te laten krijgen van de modem van Telenet en mijn eigen router gebruiken als acces point. Dat zou van mijn router een dommere versie maken maar nog wel met behoud van de meeste functionaliteiten. Zo gezegd zo gedaan.
Eens de router opnieuw was opgestart heb ik mijn Digicorder opnieuw laten opstarten zodat die een nieuw IP adres moest gaan vragen bij de modem van Telenet en op zijn beurt opnieuw kenbaar werd bij Telenet. Het werkte “like a charm”. Alle interactieve services van Telenet zijn terug en geen vreemde meldingen meer.
Hoera voor de thuis IT manager in mij!
Ik had trouwens deze case voorgelegd aan Telenet support. Hier kreeg ik al snel het antwoord ja dat gaat niet meneer. We kunnen iemand langs sturen om dat met u te bespreken en het dan op te lossen. Moest ik er echt niet aan uit geraakt zijn had ik dat nog kunnen doen maar ik denk niet dat die persoon mij heel veel meer ging kunnen wijsmaken en dat de oplossing ongeveer op hetzelfde ging uitkomen. Jammer dat ze zelf niet met de insteek van de Acces Point kwamen want dan had ik het mogelijks al wat vroeger kunnen fixen.
dt100424

Leave a Reply