Pakketprijs

Misschien kent u het wel. Een dag waarop de werkagenda alleen maar dingen bevat waarvoor je eigenlijk geen verplaatsing moet gaan doen. Een perfect dagje om het licht in de “homeoffice” nog eens te doen branden. Deze week deed ik dit licht nog eens aan. Ik was van thuis aan het werken toen plots Sonos stoptte met m’n Spotify playlist door het huis te laten spelen. Toen kwam ook mijn VPN verbinding melden dat het wereld wijde web niet bereikbaar was… Lastig wel als alles wat je nodig hebt gebruik aan de andere kant van die lijn zit. Eerste probleemanalyse wees niet richting het thuisnetwerk. Router werktte nog, intern kon ik nog al mijn shares bereiken en ga zo maar door. Alleen de weg naar buiten was onderbroken. Ik keek op m’n modem en daar waren enkele lampjes vrolijk aan het pinken. Ik nam de GSM ter hand en ik belde de klantendienst van Telenet. Hier had ik vrij snel iemand aan de lijn. Eens zij geïntroduceerd was bleek ik meteen op de technische dienst te zitten. Hoera! Geen omslachtige babbel met iemand die er niets van verstond maar meteen to the point. Ze wist me te zeggen dat dit om werken in de buurt ging waar ik ongeveer 20 minuutjes last van zou hebben. Na een tiental minuten “last” te hebben gehad kwam alles weer on-line. Ik hing toen nog aan de lijn met de vriendelijke dame van Telenet.
Ik herinner je er even aan dat ik dus verbonden was met de technische dienst. Maar blijkbaar hebben ze bij Telenet zowel een technisch dan een commercieel petje op want de voorbije 8 minuten hadden we het over mobiele communicatie waar ik geen abonnement voor heb bij Telenet. Het begon als volgt… Seg Meneer, u hebt al de meeste diensten bij Telenet maar mobiel hebt u nog niet. Zou u dat niet overwegen om ook mobiel bij ons af te nemen voor het bijzonder vriendelijke bedrag van 15 euro per maand? Na wat heen en weer getrek had ik deze vraag afgewimpeld en toen ik ze dan aan de lijn had kon ik ook mijn vraag die al even aan het opborrelen was op haar afschieten.
De vraag is namelijk de volgende… Hoeveel kost het mij minder om mijn TV uit mijn pakket te halen? De rede hierachter is de komst van Netflix. We hadden al een abonnement dat de lading kan dekken op vlak van datalimiet van alle streaming media die we tegenwoordig zien/horen. We kijken eigenlijk nog bijzonder weinig TV pur sang. Als we dan is tv kijken kunnen we die op één of andere manier wel streamen en via Apple TV op onze tv krijgen. Dus het zou op te vangen zijn moesten we de decoder buiten kieperen. Dat was mijn gedachtengang toen ik mijn vraag afvuurde op de “technische dienst”. De dame zei me het volgende… U betaald nu 73 euro. Wanneer we de TV eruit halen betaal je 92 euro. Ik verslikte in mijn koffie en was met verstomming geslagen. Dus eigenlijk ben je bij Telenet verplicht om voor the full monty te gaan. Wat me wel opviel was dat ik dan wel 15 euro moest betalen voor het mobiele bellen. Ik stel me soms toch wel vragen bij de pricesetting van de telecommunicatievrienden…
Enerzijds krijg je een commerciële babbel bij een technisch probleem en proberen ze nog meer geld uit je zakken te halen. Dat had ik niet verwacht. Daarnaast is het zo als je minder wil dat je meer moet betalen wat ik op zijn minst vreemd vond.
Toch nog tevreden klant…
Vroeger was Telenet de underdog en hebben ze enorm veel inspanningen gedaan om klanten bij Belgacom weg te halen. Dat is hen zeer goed gelukt met prima producten en services. Het probleem vandaag is dat er niemand is die de zaken zo goed op een rij heeft dan Telenet. Dus in het Belgische land heb je een beperkte keuze… Langs de andere kant is het monopolie doorbroken maar is er eigenlijk een tweede ontstaan. Ik moet eerlijk zeggen ik ben nog steeds een bijzonder tevreden klant van Telenet en zal dan maar gebruik maken van het pakketvoordeel dat ik nu heb omdat er simpelweg geen waardig alternatief is die ons vandaag dezelfde experience kan bieden dan Telenet…

Leave a Reply