Consumeren van media

Vandaag wil ik jullie eens meenemen naar een blogpost waar ik al een even mee rondloop. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik achter deze blogpost sta.

De wereld rondom ons is in constante verandering. Soms is het niet slecht om vast te houden aan oude gewoontes. Soms is het ook gewoon goed om nieuwe dingen te omarmen. Dan heb ik het vandaag eigenlijk vooral rond hoe we media consumeren. Ik heb het dan vooral over films, series, muziek.

Nu “cloud” helemaal zijn intrede heeft gevonden en dat we eigenlijk overal aan al onze data kunnen of toch op zijn minst een groot deel ervan. Is het ook logisch dat enkele slimme kerels het internet gebruiken om hun dienst aan te bieden. Ik spreek hier dan vooral over de Spotify & Netflix van deze wereld. Zij zijn als pioneer opgestaan en hebben ons eigenlijk laten kennismaken met een hele nieuwe dimensie in het consumeren van media. Want basically that’s it. We consumeren eigenlijk data van het wereld wijde web. We genieten van een services tegen een vast maandelijks bedrag. Opzegbaar wanneer we maar willen.

Ikzelf ben vurig voorstander van dit soort consumptie. Alles ter beschikking waar je wil, wanneer je wil… Muziekje luisteren op de trein, in de auto, op het vliegtuig,… Geen probleem Spotify heeft dit mooi voor elkaar. Ik mis eigenlijk niets tegenover vroeger integendeel ik krijg alleen maar meer dan vroeger tegen minder geld. Als ik kijk hoe ik vroeger omging met muziek dan was dit zoveel mogelijk CD’s hebben om te kunnen uitstallen. Maar ik ging ze zeker niet elke week luisteren. Nu kan me dit eerlijk niets meer schelen. Ik luister naar muziek wanneer ik het wil. Ik luister naar nieuwe soorten muziek want het kost me toch niets meer als ik eens een slechte CD zou luisteren buiten een teleurgesteld gevoel hou ik hier eigenlijk niets meer van over.

Hetzelfde is over night gebeurd bij ons thuis toen Netflix kwam opdraven. Wijzelf hebben om en bij de 300 DVD’s in huis. We keken af en toe nog wel eens een film maar we zijn toch meer en meer aan het overstappen richting digitale films. Aan te kopen via de Apple TV in de App Store van Apple. Easy en meteen ter beschikking na aankoop. Met de komst van Netflix hebben we er ineens een gigantische bibliotheek bij. Films, Serie & documentaire. Niet alles zit in deze bibliotheek maar meer dan genoeg voor het nodige entertainment plezier. Sinds de lancering van Netflix kijken we ons eigenlijk te pletter. Films & Series à gogo. Ondertussen hebben we op vlak van series al behoorlijk wat seizoenen van allerhande series achter de kiezen. Gewoon omdat dit de nieuwe manier is van TV kijken!
By the way! Een Apple TV is nu bij ons het middelpunt van deze entertainment geworden. Een bakje van 100 euro dat nu toegang geeft tot Netflix en tot de digitale films die we al op de digitale plank hadden liggen.

Kortom ben ik er rotsvast van overtuigd dat er veel meer mensen overstag zullen gaan op vlak van media consumptie. Een nieuwe wind die de oude bomen het leven niet makkelijk zal maken. Een nieuw business model dat je als mediabedrijf maar beter snapt ipv vast te houden aan de oude gewoonten. Iets wat de meeste Belgische mediabedrijven nog niet helemaal gesnapt hebben.

Leave a Reply