Milon: Een nieuwe start

Ik gaf jullie al mee dat mijn eerste cirkel in mijn Milon avontuur er helemaal opzit. Ondertussen heb ik al een zestal keer de tweede cirkel gedaan en dat valt mee maar is toch wel zwaar.

Vanaf de start weet je maar al te goed dat het zwaar zal worden. In de tweede cirkel moet je de oefeningen 8 tot 12 keer herhalen. Het is niet makkelijker want de gewichtsoefeningen zijn een stuk zwaarder dan de eerste cirkel. Je gebruikt spieren op een andere manier en spreekt ook nieuwe spieren aan. Sommige oefeningen krijg ik op dit moment geen 12 keer gedaan. 8 tot 10 keer is soms het maximum. In de tweede cirkel blijft het principe van tijd hetzelfde. 1 minuut oefening, 30 seconden om door te schuiven voor krachttoestellen. Dus je hebt wat meer tijd om je oefening te doen en de herhaling te starten. Daarna 4 minuten afzien op de cardio toestellen. Ondertussen zet ik op zowel crosstrainer als fiets + 200 watt weg. Op de crosstrainer spreken we hier over 205watt en op de fiets zelfs 215watt. Elke keer opnieuw een uitdaging om de 4 minuten rond te maken maar ik probeer steeds opnieuw in een zeker ritme te komen waar ik me 4 minuten aan probeer te houden.

U vraagt zich misschien af… Hoe is die tweede cirkel nu opgebouwd? Wel! Je start met 4 nieuwe toestellen. 3 toestellen die werken op je bovenlichaam 1 die werkt op de benen. Deze 4 zijn allemaal nieuwe toestellen. Na de cardio zijn er 2 nieuwe toestellen die werken op het onderlichaam daarna komen we nog 2 oude bekenden tegen die nu een stuk zwaarder zijn. Minder herhalingen maar meer gewicht weet je wel. Hierna nog 4 minuten op de fiets en voor wie denkt dan ben ik er vanaf heeft het mis. Deze cirkel is 2 keer ter herhalen. Tot nu lukt alles vrij goed en heb ik mijn eerste upgrade met meer gewicht en meer wattage alweer achter de kiezen en deze verteer ik bijzonder goed. Langzaam maar zeker gaan we vooruit. Dat en dat alleen is toch de bedoeling.

Ik gaf jullie in het begin van deze blog al mee dat mijn eerste cirkel erop zit. Naast het gevoel dat ik me fitter, vol energie en krachtiger voel na de eerste cirkel wou ik ook wel eens weten of ik nu effectief ook vooruit was gegaan. Ik had al eens een tussenstand doorgegeven. In Maart was ik al 23% tot 26% gestegen sinds de eerste keer dat ik Milon heb gedaan. Ik vond dit toen al stevig qua groei en curve. Na de eerste cirkel ben ik nog eens bij de coach te rade gegaan om de cijfers te bespreken. Na 20 keer cirkel 1 was mijn kracht toegenomen met 40,75% en cardio met maar liefst 32%. De berekening van de percenten is een samensmelting van verschillende factoren. Voor kracht is dit het verhogen van gewicht en herhalingen. Bij cardio zijn dit de afgelegde “afstand” en het wattage dat je verzet. Zijn toch wel mooie cijfers die ik denk ik niet had kunnen halen bij het gewone trainen. Je traint dan vaak verkeerd en bouwt eigenlijk niets op. Integendeel zelfs je breekt misschien de goeie vorm wel af door een paar keer iets té zot te doen. Het stilaan maar zeker opbouwen is voor het eerst een feit. Dat mag al wel eens in de verf gezet worden. Niet?

 

Leave a Reply