Milon: Meten is Weten

Na 12 keer mezelf af te beulen in de Milon cirkel vond ik het tijd om eens de cijfers te bekijken. Elke keer opnieuw een uitdaging. Maar het lijkt alsof ik mezelf altijd opnieuw op hetzelfde niveau afpeiger. Elke keer opnieuw doet het evenveel pijn. Langs de andere kant ben ik al 3 keer gestegen in gewichten en cardio. Dat zou toch mogen zijn vruchten afwerpen?

Gewichten
Ik heb het zo niet voor gewichten. Maar ze staan wel in de cirkel dus je moet ze passeren. Mijn doel is niet om een spierbundel te worden. Mijn doel is vooral om de gezondheid en conditie naar boven te krikken. Op vlak van gewichten ben ik vanaf mijn startniveau tot nu 23% gestegen. Ik schrok wel even dat dit mijn progressie was. De progressie wordt gemeten door het gewicht dat er na elke 4 beurten wordt bijgezet. Maar ook door het aantal herhalingen. Als je ipv 18 herhalingen er 20 telt dit mee in het totaal.
Natuurlijk is 23% stijging een relatief getal. Ik kwam van een niveau dat diep onder het vriespunt zat. Ik voel me op dit moment richting lentetemperaturen stijgen. Én dat, dat doet deugd!

Cardio
Hier ben ik gestart rond de 130watt op de fiets en crosstrainer. Op dit moment hang ik daar op 185watt op de crosstrainer en 195watt op de fiets. Deze 2 zijn de echte dooddoeners in de cirkel. De crosstrainer is diegene die me keer op keer nekt. Maar het is kort en krachtig. 16 minuten in totaal moet je hierop afzien. Nu even over naar de progressie… Ik vroeg om dit gisteren eens te berekenen. In totaal ben ik hier 26% gestegen door zowel het wattage als de afgelegde kilometers te vergelijken. Dat is iets wat ik echt wel voel. Ik voel mij beter, kan meer aan. Heb veel meer energie. Zelfs na het half uurtje Milon kan ik echt nog wel wat doen. De trap oplopen kan nu ook zonder buiten adem boven te komen!

Recuperatie
Vroeger ging ik gaan fietsen en moest ik in de namiddag een bad nemen en mijn benen laten rusten. Dat heb ik bij Milon nog nooit gehad. Ik kan op het einde van ronde 2 wel echt stikkapot zijn. Ik heb zelfs al een aantal keer nog een minuut of 2 echt blijven zitten op het laatste toestel. Maar eens ik buitenstap kan ik er weer tegen. Vroeger recupereerde ik ook wel vrij snel na een bergop ofzo maar dit is toch wel zeer goed na een volledige work-out.

Besluit
De progressie is op dit moment zeer goed. Deze cijfers ga ik niet kunnen aanhouden dat besef ik zelf ook wel. Het zal stelselmatig overgaan naar percentjes. Maar het geeft me moed op verder te doen zoals ik bezig ben. Elke keer opnieuw mezelf oppompen om die 2 ronden te doen. Maar zolang er progressie inzit ben ik al tevreden.

Leave a Reply