Wat voor werk doe je eigenlijk?

… Dat is de vraag die ik tijdens de eindejaarsperiode meerdere malen heb gekregen. Een vraag waar ik niet zomaar een klaar antwoord kan op geven. Er zijn mogelijkerwijs 2 antwoorden

Het eerste antwoord zou als volgt kunnen gaan.

“Ik werk in IT en doe daar iets met servers, netwerking, storage.”

Een antwoord waar je iets maar even goed niets mee bent. De meeste wenkbrauwen gaan al krullen vanaf servers,… . Maar sommige willen toch meer info. Dan kan ik uiteraard mijn eerste antwoord aanvullen met de nodige extra info. Het tweede antwoord gaat dan ongeveer als volgt.

Ik werk in IT en doe daar iets met servers, netwerking, storage. Eigenlijk zorg ik ervoor dat de klant een complete oplossing krijgt voor zijn IT problemen. Wat wil zeggen dat er eerst een verkennend traject aan vooraf gaat alvorens we tot een juiste oplossing kunnen komen. Er zijn een aantal meetings waar we over de verschillende pijnpunten en mogelijkheden gaan spreken en zo komen we tot een oplossing die op maat van de klant is uitgewerkt.

De typische oplossingen bestaan uit virtualisatie, servers, netwerking, storage. Alles moet uiteraard met elkaar spreken en daar begint het denkwerk. Welke componenten hebben we nodig om toe te laten om alles als een goed geoliede machine te laten samenwerken? Welke verschillende parameters moeten we in rekening brengen om het verhaal te laten werken? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat bij faling van een stukje in de ketting niet de hele machine stilvalt? Er zijn nog 100 verschillende vragen die de revue passeren. Om alles nog wat extra kracht bij te zetten en te tonen dat we deze projecten aankunnen wordt er typisch een volledige offerte uitgeschreven. Een dossier die we dan op onze beurt aan de klant zullen presenteren. Leuk werkje maar behoorlijk intensief.

Onze job bestaat er vooral in om mee te denken met de klant zijn probleem. Meedenken met zijn bestaande omgeving en hier ofwel op verder te bouwen ofwel een nieuwe en betere oplossing voor te stellen en te verdedigen. Een volledig datacenter komt hier dan uiteraard mee in de picture. De meeste bedrijven vernieuwen hun park eens om de 5 jaar en ze doen dan maar liever beroep op mensen die andere bedrijven hun park dag in dag uit vernieuwen voor de juiste/nieuwste info. Uiteraard krijg je na zo een traject een totaal andere kijk op de klant op zich. Je heb hen geholpen met iets waar zijn de komende 5 jaar moeten kunnen op vertrouwen. Je bent als het ware een trusted advisor en de kans dat de klant met nog andere projecten opnieuw naar de technical sales komt na een project is bijzonder groot.

Voor mezelf blijft de job op zich super om te doen. Je krijgt elke keer opnieuw een nieuwe casus voorgeschoteld. Het vraagstuk op zich moet dan opgelost worden door de juiste puzzelstukjes in de puzzel te leggen. Elke keer opnieuw een nieuwe omgeving, nieuwe problemen om op te lossen, nieuwe mensen die je leert kennen maakt de job alleen maar leuker. Want op het eind van de rit is er toch steeds weer de factor mensen kopen van mensen. De juiste mensen op de juiste plek zijn op dat ogenblik van cruciaal belang!

Leave a Reply