Vergane Glorie

De bedrijven die de trends compleet missen. Als één van de bekendste voorbeelden heb je misschien Kodak. Zij waren de nummer 1 van de fotofilmpjes. Het maken, ontwikkelen,… Het had geen geheimen voor hen. Toen de digitale fotografie gelanceerd werd door de Sony’s van deze wereld. Bleef Kodak vasthouden aan zijn Titanic. Ze dachten dat het wel zou overwaaien. Ze waanden zich onzinkbaar maar goed… Dit even ter illustratie.

Free Record Shop

Ik las vandaag dat Free Record Shop het ook niet zo goed meer doet. In mijn geval is het jaren geleden dat ik nog in een Free Record Shop of CD/DVD winkel ben binnen geweest. Opnieuw een bedrijf dat in mijn ogen een belangrijke omwenteling in hun core business gemist heeft. Ze zijn blijven verder boeren in hun markt. De DVD/CD verkoop. Koophoekjes waar je CD’s voor een appel en een ei kan kopen is leuk maar dit zijn eigenlijk CD’s die al jaren ergens op stock liggen én dus al heel veel geld gekost hebben om nu nog steeds in de rekken te leggen. Ze waren waarschijnlijk zelfs blij dat die oude CD van 3 jaar oud eindelijk aan 5 euro de deur uitging. Vorig jaar zag ik wel dat ze eindelijk wat meer gingen inzetten op on-line verkoop met hun eigen on-line platform maar de gevestigde waarden zijn moeilijk van hun troon te stoten. Het nieuwe distributiemodel werd in de markt gezet door andere slimme zakenmannen & -vrouwen.

‘t Internet

Daarnaast komt de vraag spontaan naar boven. Waarom zou ik in godsnaam wachten tot die CD/DVD binnenkomt in een bepaalde winkel als ik ze vanuit mijn luie zetel via mijn Apple account kan downloaden? Films worden vandaag niet meer op zo’n schijfje gekocht ten huize Stijn. De overstap is ingezet om het allemaal digitaal te gaan doen. Het kost me ook geen gigabyte opslag want ik kan de film gewoon uit de Apple cloud streamen. Gewoon even aanloggen en ik heb overal te lande toegang tot wat ik heb gekocht. Daarnaast heb je ook nog de on-line diensten à la Spotify. Nieuwe CD komt vandaag uit ik krijg automatisch een melding dat deze muziek mij misschien wel kan bekoren beschikbaar is. Ik ga in de app en ik ben de muziek al aan het luisteren. Het gaat snel in de digitale wereld! Dat is zeker. Als dat nu net de core van je zaak is om dingen te verkopen die je even makkelijk on-line kan vinden. Dan staat de ijsberg je vroeg of laat te wachten. Om nog maar te zwijgen van de on-line shops zoals Coolblue er een hele berg heeft. Je kijkt en vergelijkt en kiest wat jij zelf de oplossing die bij je past. Sterker nog… voor 22u besteld is morgen in huis en deze belofte komen ze wel degelijk na.Het is jammer voor de lokale zelfstandige maar voor de jonge generatie die het internet hebben zien opkomen is het een evidentie zoals elektriciteit uit een stopcontact en water uit de kraan. Het is overal en ik kan altijd en overal opzoeken wat ik nodig heb… Een nieuwe kracht die niet meer weg zal gaan en alleen maar verder zal evolueren. Je kan er maar beter rekening mee houden want ontkennen heeft geen zin…

Leave a Reply