De keuken

Zoals in vorige bouwposts neergeblogged moeten er nog een aantal dingen in onze nieuwe woonst gedaan worden. Een huis zonder keuken is als een café zonder bier. Daarom zijn we na het bezichtigen van het huis op zoek gegaan naar een keuken. We hadden een budget vooropgesteld waar we niet mochten overgaan. We hebben een aantal zaken bezocht. Teveel om van elke zaak een uitgebreid opiniestuk neer te schrijven. Ik wil je er toch 2 niet onthouden. Bij de ene hebben we onze keuken gekocht bij de andere wil ik jullie toch even waarschuwen voor de werkwijze.

In de zoektocht gingen we langs bij een aantal ketens. Waaronder DSM en Eggo. De twee verhalen komen van deze twee keukenbouwers. Het eerste gaat over Eggo. We hadden afgesproken dat we nu een keuken gingen kiezen en wanneer we ooit geld hebben ons is goed laten gaan en een nieuwe keuken kopen. Ik had al wat info opgezocht rond de kwaliteit van de Eggo keukens en maak me eigenlijk weinig zorgen. Daarom gingen we naar een troonzaal. Waar we eigenlijk wel een aantal leuke keukens hebben zien staan. We lieten prijs maken en deze beviel ons uitermate. Dus hier hadden we wel een potentiële verkoop. Ik had een heel goed gevoel bij de verkoper en moeder de vrouw blijkbaar ook. Dat kwam helemaal goed. We bespreken onderling nog wat we graag hadden aangepast. Dit kwam helemaal goed. De opvolging is ook zeer goed. De plaatser kwam de keuken opmeten. Vertelde me wat er nog moest veranderen en gaf me een extra woordje uitleg. Hij deed zelf extra zijn best op toch maar vroeger de keuken te kunnen plaatsen. Dit om de madam te sparen van extra stress in de laatste maand. Ik kon dat hard appreciëren! Tot nu toe is er geen enkel minpunt waarop ik ze heb kunnen betrappen. Uiteraard gaan we hier nog geen extra bloemetjes gooien tot alles geïnstalleerd is en geplaatst is. Maar als ze zo verder doen krijgen ze zeker een bedankt e-mail want als het goed is mag het ook gezegd worden.

De concullega van Eggo die we bezochten was DSM. Je weet wel die mannen van de reclame met Natalia. We hadden daar een keuken gezien. Een zeer leuke keuken en uit hun uitgebreid aanbod was het niet echt makkelijk kiezen maar uiteraard voor ieder wat wils. Op elk potje past wel een deksel en dat zal in keukens niet anders zijn. We hadden daar een babbel met een vlotte jonge verkoopster. Geen slecht woord over haar aanpak. Geen moeite was teveel om ons van de juiste uitleg te voorzien. Maar toen schoof ze een blad onder onze neus. Met de zinnen “u ziet we hebben veel keuze. Voor we prijs uitwerken en tekeningen maken vragen we u om dit te tekenen. Hiermee verklaard u zich akkoord dat de keuken van bij ons mag komen.” Euh u zegt wat? Ik moet eerst iets tekenen alvorens we hier over prijs en tekeningen en inrichting van onze keuken gaan spreken. Ik dacht het niet. Ik begrijp dat je veel werk kan hebben maar dat is toch geen klantenservice? Dat is net hetzelfde als dat ik een klant aan de lijn heb en die gewoon vraag vul dat formulier even in dan weten we zeker dat we onze apparatuur aan jullie kunnen verkopen. Van een schaakmat gesproken… Na veel vragen over dit formulier kreeg ik toch een richtprijs te horen van DSM. Deze was vlotjes her dubbele van wat we nu betaald hebben. Tuurlijk het verschil zal hem wel ergens zitten. Maar zoals gezegd dit is voor ons een starterskeuken. Op lange termijn doen we er nog mee wat we willen. Dus voor ons was de rekening snel gemaakt. Een bizarre werkwijze vs een vriendelijk en behulpzame verkoper bij Eggo. Een betere prijs vs een flink uit de pan swingende richtprijs.

Er zijn uiteraard nog een hoop keukenketens en verkopers maar om de keuzetoets onszelf een beetje beperkt te houden hebben we ook niet teveel zaken bezocht kwestie van geen overaanbod te krijgen in onze hoofden. We zijn relatief makkelijke kiezers eens we iets gezien hebben dat ons aanstaat gaan we hiermee door. Het heeft weinig nut om eindeloos en besluiteloos in toertjes te blijven draaien. In de hoop dat we ons dat natuurlijk vroeg of laat niet gaan beklagen. Maar tot nu toe heeft ons dit toch nog geen problemen opgeleverd.

6 thoughts on “De keuken

    1. Hoi Ilse,
      We zijn na een jaar nog steeds super tevreden. Kwaliteit vs prijs is goed. Bij het plaatsen ontbrak wel een paneel maar dat was na een klein maandje opgelost.
      Het had wel sneller gekund maar goed we kunnen niet klagen… Succes!
      Groeten,
      Stijn

    1. Hoi Karin, jep nog steeds tevreden. In het begin hebben we wat pech gehad met onze vaatwasser. Maar alles is prima opgelost geweest. Ondertussen gebruiken we de keuken dag in dag uit en alles doet prima wat het moet doen.

      1. Dag Stijn,
        Heb ook prijs laten maken bij Eggo en moet zeggen dat de prijs kwaliteit toe zit. Wat mij echter niet aan staat is dat je de keuken bij levering, dus voor plaatsing, volledig moet betaald hebben. Volgens de verkoper niet van af te wijken. Was dit bij u ook zo?

        1. Hoi Carlos,
          Is inderdaad wat lastig want als er iets ontbreekt of fout geleverd is kan je geen druk meer uitoefenen door geld achter te houden. Bij mij was er een hoek in de keukenkasten fout geleverd. 3 weken na datum belde de installateur me terug en heeft hij gewoon een afspraak gemaakt om het stuk te komen plaatsen.
          Ging wel heel vlot moet ik zeggen. Ik heb wel druk op de verkoper gezet toen door die bijna dagelijks een status update te vragen. Sja je hebt al betaald dus ik wou top of mind blijven bij de verkoper.
          Alles komt natuurlijk wel terug naar personen. Als je een niet willende verkoper hebt of installateur kan je natuurlijk een heel andere ervaring hebben.
          Als je betaald is er niets meer gegarandeerd. Ik heb dat risico zoals gezegd wel gelopen en bij mij is het allemaal prima verlopen.
          Laat gerust nog een berichtje na als de keuken er staat. Goed naslagwerk voor de lezers na jou :-).

          Succes!!

          Stijn

Leave a Reply