IT strategie

Er wordt maar al te gemakkelijk omgegaan met IT in een cirkel van 5 jaar. Na 5 jaar wordt er eens nagedacht wat hebben we nodig. Zoals bij de beenhouwer is het vaak “het mag wat meer zijn”. Maar dit is écht niet mijn manier van werken. Ik wil graag dat mijn klant nadenkt over wat hij/zij wil bereiken. Wat zijn de business goals? Wat verwachten de gebruikers? Waar hebben zij last mee? Hoe kan IT inspelen op deze vragen.

Hiervoor is een IT strategie nodig. Deze is, merk ik elke dag opnieuw, niet altijd aanwezig. Het is super belangrijk dat er altijd nagedacht wordt over hoe ze deze IT infra gaan beheren en in de lucht houden. Maar ook hoe kan dit beter? Hoe kan ik de aankomende noden al proberen te beantwoorden? Waar kan ik optimaliseren?
Het optimaliseren is niet gelijk aan investeren maar ook hoe kunnen bijvoorbeeld oude applicaties geëvalueerd worden? Moeten deze vandaag nog steeds allemaal in de lucht blijven? Ik zie vaak dat alles nog on-line blijft want er zal nog wel iemand in het bedrijf zijn die deze applicatie nog gebruikt. Maar kan een nieuwe uitgebreidere applicatie soms niet hetzelfde en meer? Kan de huidige omgeving niet geoptimaliseerd worden zodat bijvoorbeeld de BYOD trend al kan beantwoord worden met wat we vandaag hebben?

Vaak probeer ik klanten aan het denken te zetten bij een bezoek. Ik kan alleen maar toejuichen dat er nagedacht wordt en dat dit een continu denkproces is. De strategie komt niet over 1 denkpartij maar een idee en strategie ontstaat door het raadplegen van mensen die dagdagelijks niets anders doen dan bezig zijn met de nieuwe trends. Ik denk bijvoorbeeld aan de VDI, Big Data trends die al een tijd aan de gang zijn maar waar we niet allemaal een kant en klaar antwoord op hebben. Het raadplegen van de juiste personen is hier denk ik de sleutel tot succes.

Leave a Reply