Social Media

Vorige week was ik met verlof in het toch wel pokkewarme Frankrijk. Ik las er een boek van onze landgenoot Peter Hinssen – Digitaal is het nieuwe normaal. Hij is nog niet helemaal uitgelezen maar moet zeggen dat het wel steek houdt wat er in dit boek staat. Elke letter die ik heb gelezen kan ik ook m’n akkoord op geven. Want dit is nu eenmaal hoe de evolutie in informatie en klantenservice evolueert. Zeker een aanrader!!!

Ik ben zelf een gebruiker van de bekende social media platformen u allom bekend (Facebook, Twitter, LinkedIn). Vroeger was ik zeer passief qua gebruik van Twitter en LinkedIn.

FACEBOOK

Facebook bekeek ik regelmatig en eigenlijk is dit een goed platform om mensen terug te vinden en mensen op te volgen. Op sommige momenten een beetje op de rand van voyeurisme. Want geef nu toe… U kijkt toch soms ook eens in de foto’s van een lang vergeten kennis. U heeft al wel is gezegd tegen u levenspartner “heb je dat gezien die zijn in … op vakantie geweest ze hebben precies goed weer gehad”.

Dat zijn dingen die we vroeger eigenlijk niet wisten maar die we nu altijd 24/24 binnen handbereik hebben. De mens wordt een beetje lui gemaakt op deze manier je hoeft niet meer buiten te komen om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in je vrienden en families leven. Verder gebruik ik Facebook voor hier en daar is een merk te volgen maar de info die daarop terecht komt is niet altijd even relevant of misschien verwacht ik gewoon teveel.

LinkedIn

Voor velen onder u niet zo een bekend platform. LinkedIn kan je vergelijken met Facebook maar dan vooral met als doen de zakelijke contacten te gaan connecteren. Ook hier wordt er minder over je privé verteld. Dit is als het ware een beetje je Wereldwijde Web CV. Ik gebruikte dit vroeger niet actief het was eerder een passief gebeuren maar sinds ik bij Dell werk post ik op regelmatige basis wat nieuws over Dell. Kan maar interessant zijn voor m’n contacten denk ik dan altijd. Af en toe ook is een relevant business artikel komt hier wel op terecht.

Weg van het passieve is hier een beetje de boodschap. Een LinkedIn profiel dat niet “in motion” is, is als een mooie wagen waar je niet mee durft te rijden. Het is nochtans niets om schrik van te hebben. Het is nochtans zoveel leuker wanneer er een beetje beweging op je profiel is. Ik bekijk ook op regelmatige basis een aantal relevante contacten met relevante info. De andere worden eigenlijk niet bekeken. Jammer want die hun prachtige wagen blijft in de garage staan terwijl de andere een beetje in de kijker rijden.

Ik merk ook sinds dat ik dit wat meer activeer dat de m’n profiel ook meer bekeken wordt door mensen. Die ik eigenlijk zelfs niet ken maar die denk ik kijken naar de info op m’n profiel. Dus investeren is winnen op lange termijn. Maar dat is in alles zo nietwaar?

Twitter

Platform of  choice om alles op te zetten. Twitter is een microblogsite waar je eigenlijk alles op kwijt kan. Het duurt even alvorens je het echt leuk gaat vinden maar het is wel iets waar je heel snel kan gaan communiceren. In het begin is het een beetje zoeken wat je ermee gaat doen maar eens je er je weg in kan vinden en het een deel kan laten uitmaken van je dagelijks leven is het écht top!

Voor mij is Twitter m’n krant, m’n communicatie met collega’s in de US, m’n roddelblad, m’n informatiebron, m’n interesseplatform.
Die laatste zegt het eigenlijk helemaal. Waneer ik geïnteresseerd zou zijn cakes bakken kan ik perfect een aantal mensen gaan volgen die relevante info over cakes bakken tweeten. Ikzelf ben behoorlijk geïnteresseerd in alles wat IT, Apple, Muziek, Fietssport. Je hebt een heel snelle link met een aantal mensen en organisaties via Twitter. Dat is ook de kracht van Twitter… De klant kan de touwtjes terug in handen nemen. Hij kan op het web gooien dat hij absoluut te spreken is over het product van de producent maar ook dat hij een bloedhekel heeft aan de reclame van datzelfde product op de radio. Vroeger werd dit laatste doodgezwegen maar vandaag gaat het soms zeer snel. Ik kan bijvoorbeeld een boodschap over de reclame op tweeten en 1 van m’n followers heeft 1000 followers kan dit gaan retweeten. Dat is meteen een zeer grote bandbreedte die je hiermee haalt. 1000 mensen die slechte signalen krijgen over een product. Ookal is het mijn persoonlijke mening toch kan dit een bedrijf in een negatief daglicht zetten. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar wanneer ik te spreken ben van een product zal ik dit ook op twitter gooien. Maar op het eind van de rit komt het aan op het feit dat de consument meer kracht krijgt om rechtstreeks te communiceren over en met de leverancier. Dit maakt ook Twitter zeer leuk. Het geeft je ook de mogelijkheid om nieuws te gaan verspreiden én jezelf relevant te maken in jouw eigen interessegebied. Het leuke is natuurlijk dat je op elk moment je interesseveld kan gaan aanpassen. Je kan enkel de relevante kanalen overhouden die voor jou interessant zijn. Je hoeft niet alle onzin te slikken die je niet meer interessant vindt.
Twitter heeft de consument écht een stem gegeven en dat kunnen we alleen maar toejuichen!

 

Leave a Reply